perjantai 26. huhtikuuta 2013

Urban (Cycling) Exploration



Meikäläisiltä näytti löytyvän sen verran kiinnostusta UE-touhuun (hieno homma!), että pistetäänpä hommalle oma lanka pystyyn.

Täällä voi vaikkapa vasikoida Kokkolan ja lähiseudun hylätyistä rakennuksista, sopia UCE-reissuista, jakaa linkkejä koti- ja ulkomaisille UE-sivuille tai omiin kuvagallerioihin ym.

Edit: Lisäsin tunnelmaa luomaan netistä löytämäni kuvan hylätystä Rooman Olympiavelodromista. Surullista katsottavaa – vaikka hienohan tuolla olisi käydä kameran kanssa pyörimässä.
Edit2: Paitsi että näyttävätkin jo purkaneen mokoman. Hienoa, että Helsingin Olympiavelodromi on suojeltu!
Edit3: Okei, monen mielestä tuo hieno funkis-kompleksi on liiankin suojeltu koska sitä ei voi päivittää käyttökelpoiseksi ulkoveloksi. Mutta pääasia, ettei se ole purkukunnossa/purettu...

Edit 4: Törmäsinpä sattumalta netissä kuvaan velodromista sen loistonsa päivinä. Komean modernistinen on rakennelma ollut silloin joskus:


23 kommenttia:

  1. Itse olen tuota seurannut: http://www.uer.ca/

    VastaaPoista
  2. Kiitos linkistä!

    Vielä lapsena Ykspihlajassa oli paljon jännittäviä paikkoja - monet ovat nyt jo purettuina, mutta esim. Port Towerin kulmilla on vielä maanalainen bunkkeri ja vanhojen rakennusten raunioita.

    Onko kukaan sattunut näkemään ruotsalaisen Jan Jörnmarkin dokumenttia Tyhjät pihat, autiot tehtaat? Hieno dokkari - harmi, ettei videolinkkiä löytynyt tähän hätään. Tullut muutaman kerran Yleltä.

    www.aikamatka.net/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo aikamatka on hieno sivusto.

      Poista
    2. On.
      Ja tämä on yksi hienoimmista kansainvälisistä: http://www.abandoned-places.com

      Poista
  3. Pihlajassa on noita armeijan vanhoja parakkeja, bunkkereita yms. ihan pirusti. Pääseeköhän sinne jo pyörimään? Kellään tietoa?

    Toinen paikka mikä vaikutti tyhjältä kun kävin pyörähtämässä pihalla vuosi sitten on tuossa: http://binged.it/13yVmcR

    Pitäisiköhän käydä tsekkaan uudestaan onko se oikeasti tyhjä :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kävin viime kesänä myös tuolla Koiviston betonitehtaalla. Siellä on kuulemma osa tiloista vuokrattuna, mutta aika hiljaiselta kyllä vaikutti.

      Aitojen sisäpuolella olevia armeijan rakennuksia on tosiaan vielä vaikka huru mykke. Sinne en ole uskaltautunut, vaikka vartiointia ei alueella enää aktiivisesti ole. Ohikulkutien varressa olevat tilat ovat yritysten/valtion käytössä, mutta metsässä on paljon mielenkiintoisia paikkoja. Yksi rakennuksista on jo tuhopoltettu, että nyt pitäisi ottaa ja mennä vain. :)

      Onko Olli tuo mainitsemasi nahkatehdas junaraiteen varressa vai siellä entisen Koutosen Nesteen kulmilla?

      Poista
    2. Sitä radan varressa olevaa tarkoitan. Oot varmaan käynytkin siellä sisällä.

      Poista

  4. Samoja mestoja ollaan näemmä katseltu sillä silmällä :-)

    Itsekin olen tuolla Iikan bingettämässä paikassa käynyt. Ehkä se tosiaan kannattaisi käydä taas tsekkaamassa.

    Samoin Pihlajan paikat + Pikiruukin vanha tyhjillään oleva kasarmirakennus?

    Se mainitsemani Kokkolan nahkatehdas on kyllä hieno paikka. Laitteita ei ole hirveästi jäljellä mutta paikassa on vahva, omanlaisensa tunnelma ja tyhjää lattiapintaa monessa kerroksessa.. Paikka sopisi luullakseni mainiosti siihen ehdottamaani sisäpoolovideointisessioon...

    Alavetelin mylly on hienoimpia UE-paikkoja, jossa olen käynyt. Punatiilinjen rakennus sijaitsee Kokkolan tien vasemmalla puolella jokirannassa vähän ennen Alavetelin keskustaa. Ympärille on noussut uusia taloja, mutta siellä keskellä se edelleen näyttää nököttävän...


    VastaaPoista
  5. Ehdottomasti mukana jos joku kierros joskus tehdään. Kokkolasta en paikkoja tiedä mutta olen varttunut suuren vaneritehtaan naapurissa joka hiljattain mennyt konkurssiin. Saattaa olla mielenkiintoinen paikka kun on vähän aikaa saanut rapistua rauhassa.

    VastaaPoista
  6. Aiheesta läheltä liipaten: http://www.suomenluonto.fi/sisalto/kuvat/tshernobylin-ydinreaktorionnettomuudesta-on-kulunut-27-vuotta-vaikutuksia-tutkitaan-edelleen/

    Tuo olisi sellainen paikka jossa haluaisin käydä. Jossain oli hemmetin hyviä kuvia tuolta. Olisko ollut tuo Ollin linkittämä abandont places -sivusto.

    VastaaPoista
  7. Kuvarasti 13 (hylätty hirsitalo) on tod.näköisesti peräisin alueella toimineesta hirsitalotehtaasta. Firma pyöri 70-luvulla ja 80-luvun alussa meni konkurssiin. Sen jälkeen ollut vain satunnaisessa varastokäytössä.

    Olmosen mainitsema punatiilinen kaksikerroksinen tyhjä rakennus Alavetelissä on kesken jäänyt nahkatehdas. Muistaakseni ei saanut lupaa toiminnan käynnistämiseen tai jsp. Moni on kuulemma halunnut ostaa jokivarsirakennuksen, muttei kauppoja ole syntynyt. Käyttämätön n.30-vuotias rakennus !

    VastaaPoista
  8. Aiheeseen liittyvä linkki löytyi. Kuvamateriaalia näköjään rimmistä ja kaustarista: https://picasaweb.google.com/100936890451162045525

    VastaaPoista
  9. UE:sta funkkiin...

    Helsingin Velo on kieltämättä näyttävä, mutta kaikesta funkkiuudestaan huolimatta on aika juossut pari kierrosta olympiavelodromin ympäri olympiavuodesta kuluneiden yli 60 vuoden aikana.

    Toivottavasti sisävelo-hanke etenee, sille olisi selkästi tilausta. Sen valmistuttua ehdotan, että järjestämme sinne sitten testaus-ekskursion pikimmiten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Veldellä ainoa ratapyörä? Vuorotellaan. :D

      Poista
    2. Siihen mennessä kukin pitää huolen siitä, että ovat hankkineet joko nykyaikaisen ratapyöräilyyn pyhitetyn hiilikuitusukkulan tai vaihtoehtoisesti jaappanialaisen keirin-klassikon alleen. Myös brittiläinen tai euroopan mantereella valmistettua vintage-pursuitti voi tulla kyseeseen :DDDDD

      Poista
    3. Jahas. Nyt meni varmaan pyöräsuunnitelmat uusiksi ja lisää säästämistä. Eillei sitten mielec tai visp...

      Poista
    4. Sisävelon valmistumista odotellessamme voidaan tehdä yhdistetty ratapyöräily- ja UE-reissu Tampereen Velodromille: http://huippula.blogspot.fi/2011/09/tampereen-velodromi.html

      Poista
    5. Ratapyöristä muistui mieleeni tositarina vuosikymmenten takaa, jonka kuulin viime kesänä Maunumäen pyöräkauppiaalta (nenäliinat valmiiksi):

      Ratapyöräilyinnostuksen hiivuttua Kälviällä päätettiin nurkissa lojuneet käytetyt Cinellin ym. ratarungot sijoittaa maakuoppaan rakenteilla olleen pyöräkaupan perustuksiin. R.I.P.
      Ja loput kuulemma roudattiin kaatopaikalle.

      Jussip tietänee/muistanee tarinan tarkemmin – tällainen muistikuva on itselläni.

      Poista
  10. Tätä tarinaa en ole kuullut.

    Maunumäet kyllä itse kertovat, että vuosikymmenien aikana ylimääräisiksi osoittautuneet tavarat ovat lihalaatikoissa mummulassa jossain Kannuksen perukoilla. Laatikoita on muutamia kymmeniä. Ollaan kyllä tarjouduttu noutamaan, mutta karttaa ei ole vielä irronnut...

    VastaaPoista
  11. Päivitinpä tuonne ylös netistä löytämäni kuvan Olympiavelodromista loistonsa päivinä. Harvinaisen hieno rakennus ollut silloin joskus...

    VastaaPoista
  12. Mikäli hylätyt ulkovelodromit kiinnostaa niin Mallorcalle kannattanee tehdä UE-henkinen pyhiinvaellusmatka. Saarelta niitä nimittäin näyttäisi löytyvän useampikin – ainakin mikäli SOFB-lehden numeron 11 sivuja 30-35 on uskominen:
    http://issuu.com/stokedonlinemag/docs/sofb_11?mode=mobile

    VastaaPoista
  13. http://binged.it/10yUC50

    Tyhjä konepajarakennus. Lasit rikottu, joten lienee tyhjä. Fillaroin joku päivä tarkastaan asian.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa hauska yhteensattuma; se ikkunakuva, jonka laitoin fb:iin muutama viikko sitten on nimittäin otettu juuri tuolla ;-)
      Paikka ei siis varsinaisesti ole hylätty vaikkei konepaja siellä enää toimikaan. Ikkunat oli mielestäni hienointa ja kuvauksellisinta paikassa. Mutta hieno ympäristö tuo vanha konepaja kyllä muuten oli mainoskuvauksille...

      Poista